A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | R | S | T | U | V | W | Z

Norsko - Cestopisy

Norsko 2014 GPS a platby

Přehled navazuje na cestopis Norsko 2014

Přehled GPS souřadnic navštívených lokalit a spaní, včetně přehledů plateb 1. den
Hřensko – průjezd Německem na německo-dánské hranice 717 km, jízda 8,5 hodiny
Nocování na parkovišti u první dánské benzinové pumpy bez problémů i pro karavan.
2. den
Hranice N-D k majáku Lonstrup 346 km jízda 3,5 hodiny N57° 27.077 E9° 47.679
Parkováni na parkovišti u majáku zdarma s možností noclehu i pro karavany – oficiálně, možnost si zapůjčit kola systémem jako košík v supermarketu, musíte mít kovovou dánskou 100 korunu.
Maják – přístav Hirsthals 25 km, jízda 0,5 hodiny N57° 35.489 E9° 58.270 Natankování cca 2 km před trajektem
Jízda po Dánsku celkem 452 km.
Trajekt Hirstals – Kristiansand 12 15 – 16 00 Kristiansand – Lindesnes 81 km, jízda necelé 2 hodiny N57° 59.088 E7° 02.947
Lindesnes – oblast Haegebostad 80 km, jízda 2 hodiny N58° 26.125 E7°12.426
Nocování je u vedlejší silnice č. 751, lze parkovat i karavanem, stany přes silnici na lesní cestě u jezera. Ráno se vracíme na hlavní tah č. 42. 3. den
Nocování – parkoviště na Kjerag u chaty Øygardstølen 136 km N59° 02.738 E6° 39.096
Výlet je značen, u chaty začíná stoupání. Cesta trvá zdatnému turistovi 2,5 hodiny tam a 2,5 zpět.
Parkoviště na Kjerag – jezero Gjesdal 97 km, jízda 1,5 hodinu N58° 50.082 E 6° 05.947
Nocování u jezera. Na začátku jezera je místo napravo i nalevo od cesty, spát se dá na kraji louky a místa hodně.
4. den Jezero Gjesdal – park. Stavanger (plac.) 45 km, jízda ¾ hodiny N58° 58.316 E5° 44.205
Parkoviště 47,- NOKů.
Stavanger – trajekt Lauvvik 42 km, jízda ¾ hodiny N58° 53.658 E6° 03.303
Trajekt Lauvvik – Oanes 151 NOKů
Oanes – parkoviště Prekestol 17 km, 25 minut N58° 59.515 E6° 08.273
Parkovné 100 NOKů
Výlet je trochu kratší a méně náročný, než Kjerag. Cesta tam min. 2 hodiny, cesta zpět min. 2 hodiny.
Parkoviště Prekestol – Hjelmeland 63 km, jízda do 1,5 hodiny N59° 14.028 E6° 09.964
Trajekt Hjelmeland - Nesvik 151 NOKů.
Nesvik – vodopád u silnice č. 13 beze jména 81 km, 1,5 hodiny N59° 41.507 E6° 45.185
Vodopád beze jména – Latefossen 40 km, ¾ hodiny N59° 56.888 E6° 35.012
Latefossen – Tyssendal 20 km, do 0,5 hodiny N60° 08.326 E6° 34.018 Nocování za tunelem na výjezdu z Tyssendalu, odbočka vlevo, místa dost. Těsně u silnice. Zkusil bych nocovat na konci hráze jezera Ringedalsvatnet.
5. den
Tyssendal – parkoviště u jezera Ringedalsvatnet 10 km, ¼ hodiny N60° 07.961 E6° 37.577
Opravdu se jede pomalu a opatrně, na místě zjistíte proč. Parkovné 100 NOKů.
Výchozí bod ke skalnímu výčnělku Trolí jazyk – Trolltunga. Celodenní výlet a dosti náročný, už jen na začátku 300 m převýšení po spádnici. Jedna cesta 11 až 11,5 km, jak v kterém průvodci. Není potřeba se tahat s vodou.
Park. u jezera Ringedalsvatnet – Kinsarvik 43 km, 1 hodina N60° 22.208 E6° 43.450
Cesta je úzká a řidič unavený, na tomto úseku jezdí kamiony a autobusy a musí se vyhýbat.
Nocování je „luxusní“ na louce, kde je spousta místa. Na začátku sjezdu ze silnice je sice závora, ale otevřená a asi jen symbolicky umístěná. V těsné blízkosti řeka od vodopádů.
6. den
Kinsarvik – parkoviště u vodní elektrárny 5 km, do 10 minut N60° 21.131 E6° 45.463
Parkoviště není oficiální, ale běžně se zde parkuje, zákaz vjezdu není. Dalo by se tu i nocovat, ale se sluchátky nebo špunty v uších, vodopád je „na“ parkovišti.
Výlet je od 4. ke 2. vodopádu jen stoupání s občasnou rovinkou. Cesta pokračuje i dál, ale nám stačil pohled od 2. k 1. vodopádu. Vracíme se po lesní cestě. Zde se nám nejvíce líbili vodopády a krajiny v údolí.
Kinsarvik – jezero Øyjordsvatnet 124 km, 2,5 hodiny N60° 24.417 E5° 38.334 Za Kinsarvikem jedeme přes nový most, na starších mapách a ve starších průvodcích bude ještě trajekt. My jeli na Voss, ale uhnul bych na silnici č. 7 a přijel k místu spaní z druhé strany. Nocování je mírně nad parkovištěm, místa dost.
7. den
Jezero Øyjordsvatnet – Bergen 33 km, asi ¾ hodiny N60° 23.965 E5° 19.266
Parkujeme v boční ulici u kostela, placené parkoviště 30 NOKů/hodina. Nedoporučuji nezaplatit aspoň na začátku. Bylo kontrolováno policistkou na kole.
Bergen nás neuchvátil jako Stavanger. Rybí trh kromě dvou ryb nebyl rybím trhem, ale připomínal kombinaci farmářských trhů a poutě s východoevropskými a japonskými prodavači. Výhled z hory Fløyen ale stál za to.
Bergen – Årdalsfjorden 224 km, asi 6 hodin s přestávkami a tunely N61° 12.161 E7° 38.361 Průjezd tunely popsán v cestopise.
Nocování na odpočívadle mezi silnicí a fjordem a potokem. Nejlepší nocování. Místa i pro autobus.
8. den Årdalsfjorden – Hjelle 25 km, cca 0,5 hodiny N61° 20.608 E7° 52.705 V Hjelle je parkoviště zdarma, jako výchozí bod k vodopádu Vettisfossen. Cesta je cca 5 km a má dva úseky. První polovina je zpevněná cesta k posledním domům, vjezd pouze pro domorodce. Od těchto domů je jen kozí pěšinka, občas jištěná zábradlím a lany, ale dá se jít v pohodě. Od posledního domu je potřeba pokračovat údolím po louce. Pěšina napravo Vás dovede zřejmě nad vodopád. Výlet na dopoledne.
Hjelle - Øvre Årdal – Turtagro – Bøverdal 87 km, cca 2 hodiny N61° 43.019 E8° 21.251
Cesta zpět z parkoviště přes Hjelle do Øvre Årdal a za ním zážitkovou silničkou (popsáno v cestopise) Průjezd 100 NOKů, ale pozor – platit lze jedině kartou. Jinak se závora nezvedne.
Nocování je samém začátku odbočky k parkovišti na Galdhøpiggen. U cesty je složená stavebnice dřevostavby, již nějakou dobu. Místo na karavan akorát, stany schováváme za dřevo. Vedle teče potok. Na této lokalitě jsou cítit brzdy sjíždějících aut, ale auta kolem 20-té hodiny přestanou jezdit. Spaní u chaty nedoporučuji, teplotní rozdíl bude i 10 stupňů a vítr.
9. den
Bøverdal – chata Juvasshyta 22 km, 0,5 hodiny N61° 40.392 E8° 22.205
Průjezd soukromou silnicí se závorou na platební kartu, jinak to nelze. Cesta je téměř 100% ve stoupání, ze 658 na 1854 m n.m. Parkovné je v ceně průjezdu. Výšlap trvá tři hodiny a návrat také. My šli bez průvodce (175 NOKů na osobu), žádná povinnost není. Ledovec by se dal přejít i v keckách, ovšem my měli ideální počasí a trhliny se dali obejít obloukem a byly vidět. Úvazky a lana si můžete nechat na začátku hřebínku na vrchol za ledovcem, nikdo Vám nic neukradne! Doporučuji vyjít brzy, po té, co dorazila první organizovaná skupina, bylo na vrcholu těsno a na ledovci byla vidět druhá. Norové nahoru i běhají….
Při sjezdu dolů doporučuji brzdit motorem, opravdu to prověří stav brzd a jsou cítit.
Chata Juvasshyta - Lom (Stavkirke) 33 km, ¾ hodiny N61° 50.327 E8° 33.998
Prvních 22 km se jen klesá a jede pomalu. Parkoviště v Lomu u kostela Stavkirke je zdarma, my si doplnili pečivo v KIWI u kruhového objezdu.
Lom – Gjendesheim 99 km, 1,5 hodiny bez zastávek N61° 29.763 E8° 48.542
Průjezd silnicí Rv 51 Jutunheimenveg. Zastavujeme u řeky Sjoa. Jednou si okolo ní uděláme výlet, letos není v plánu. Okolo silnice je zakázáno kempovat ani není kde. Dorážíme proto až do přístavu Gjendesheim – pospáno v cestopisu. Doporučuji přijet brzy. Placení parkovného 100 NOKů jedině kartou. Kavany bez problémů.
10. den
Celodenní trek po hřebeni Besseggen
Výlet lodí je popsán v cestopisu, doporučuji se jako skupina držet při sobě, rozdělení komplikuje a zdržuje poměrně fyzicky a časově náročný výlet. Platit plavbu lze kartou nebo hotovostí, ale jen v NOKách, eura neberou! Když je pěkné počasí, je to nádherný výšlap. Krajina nemá chyby a tam jsem pochopil, proč je to národní trek a každý Nor ho jednou v životě absolvuje. Gjendesheim – Lom 99 km, 1,5 hodiny N61° 50.327 E8° 33.998
Vracíme se na včerejší parkoviště, cesta trvá relativně dlouho, na cestě samé ovce, krávy a značky – Pozor los.
Lom - jezero Strynsvatnet (Oppstrynsvatnet) 106 km, 2 hodiny N61° 55.645 E7° 01.106
Na cestě z Lomu do Strynu sjíždíme na silničku č. 258 a pomalu si ji projíždíme a trénujeme jízdu na šotolinovém povrchu, ale pro osobák zcela sjízdná, jednoproudá silnice. Lokalita, kde dávají lišky Dobrou noc, sem tam chata.
Nocovaní asi nejpovětrnější, ale místa i pro karavany dost. Doporučuji pokračovat pár km a najít vhodnější místo ke konci jezera, pokud fouká nebo dorazit až na Briksdalsbreen.
11. den
Strynsvatnet – Briskdalsbreen, lok. Melkevoll, 52 km. 1 hodina N61° 39.920 E6° 49.142
Parkování 50 NOKů/den, možnost sprchy za recepcí kempu za 10 NOKů. Vstup k ledovci zdarma. Možnost svést se trolími vozítky – nevyužili jsme. Je potřeba přijet brzy ráno, jinak na jeden splaz připadne stovky turistů, zejména japonských a ti Vás předjedou vozítky. Z parkoviště ke splazu cca 2 km.
Briksadalsbreen – Dalsnibba 99 km, 1,5 hodiny N62° 02.914 E7° 16.166
Výjezd na vrchol vyhlídkové hory, 100 NOKů, jedině kartou. Výjezd má význam jen za pěkného počasí, jinak vyhozené peníze. Na vrcholu je kiosku v ceně pamětní list, ale málokdo to ví. Z vrcholu je vidět kroucená silnice k fjordu a Orlí silnice, taková generálka na Trolí silnici za fjordem.
Dalsnibba – Geiranger, 21 km, 0,5 hodiny N62° 06.060 E7° 12.346 Parkování zdarma (kupodivu) přímo v přístavu, ale moc míst není. Geiranger – Eidsdal – Linge – Langdal, 56 km, 1 hodina N62° 22.316 E7° 33.757 GPS trajektu jsem si nenapsal, ale to se nedá splést. Orlí silnicí se vyjede nad Geirangerfjord, vyhlídka na fjord a město a pak se pokračuje silnicí č. 63, trajektem z Eidstalu do Linge a dále pořád po silnici č. 63. V údolí před Trolí silnicí je spoustu míst na nocování i pro autobusy. Nejlepší je najít si něco poblíž řeky. My zůstali relativně kryti proti větru a v údolí je v noci tepleji.
12. den
Langdal – Trolí silnice – Åfarnes, 63 km, čas irelevantní N62° 39.803 E7° 30.226
Doporučuji si silnici č. 63 projet na Google maps. Trolí silnice se nedá přehlédnout. Opět doporučuji ráno. Jednak není opar a je minimum turistů. My měli nějaké štěstí na ty japonské a dokonce bych řekl, že pořád na ty samé. Ale třeba mě mate jejich podobnost. Serpentiny jsou zážitek samy pro sebe. Nechápu, jak je mohl někdo sjet na kole, sedět přitom na řidítkách a zády ke směru jízdy, navíc v té době se šotolinovým povrchem (lze nalézt na YouTube).
Trajektem z Åfarnes do Sølsnes 161 NOKů (rarita v placení. Na všech ostatních trajektech se platí auto + počet osob, zde se platí auto s řidičem + počet spolucestující, chvíli jsme si trochu nerozuměli, ale pak se vysvětlilo). Od trajektu už míříme do městečka Bud, kde začíná Atlantská mořská cesta. Za nás byl průjezd zdarma, dříve se platila – dle průvodců. Ale zpoplatněny jsou některé mosty a tunely.
Åfarnes – Sølsnes – Bud Atlantská mořská cesta – Kristiansund N63° 06.491 E7° 43.729
Parkování u obchodního domu Rema, 1 hodina zdarma
Průjezd tunelem Malmefjorden 20 NOKů/auto
Trajekt Kanestraum – Halsa, 186 NOKů auto + 4x dospělí N63° 03.151 E8° 7.415
Průjezd podmořským tunelem Atlanterhavstunenelen 197 NOKů, 1x auto Halsa – Trondheim N63° 25.766 E10° 23.334
Trondheim – spaní u E6 88 km od parkování v Trondheimu GPS nemám
Byla to lesní cesta po levé straně silnice, kousek od státní silnice.
13. den
E6 – rezervace Fokstumyra 99 km, cca 1,5 hodiny N62° 07.164 E9° 16.788
Cestou k lokalitě Fokstumyra fotografujeme pižmoně. Parkování zdarma, procházka přiblížně 2,5 hodiny po pěšině a chodnících.
Fokstumyra – Dombås 12km, ¼ hodiny N62° 04.483 E9° 07.571
Infocentrum NP Dovrefjell – Sunndalsfjella na náměstí Výjezd do části NP Rondane
Dombås – E6 (odpočívadlo) 67km N61° 51.906 E9° 23.938
Spaní na odpočívadle ve staré zatáčce.
14. den E6 – lokalita Kvitskriuprestin 15 km N61° 48.607 E9° 36.163 Zemní pyramidy, průjezd soukromou silnicí, do obálky se vhazuje 10NOKů
Kvitskriuprestin – parkoviště u Rondasbu 9 km, 20 min N61° 50.105 E9° 43.900
Průjezd závorou na platební kartu, 20 NOKů
Pěší výlet po cestě k chatě Rondvasbu u Rondvatnet, rovná a široká cesta pro kočárek. Na chatě se musíte zout.
Rondvasbu – Åsvegen 271km N60° 08.737 E11° 00.590
Spaní v bývalém lomu, dnes skladiště stavební firmy.
15.den Åsvegen – Oslo 42 km N59° 54.792 E10° 43.752
Prohlídka Osla, parkování na parkovišti 380 NOKů za 4 hodiny
Hranice Norsko – Švédsko 119 km, Jízda po Norsku celkem = 2 906 km.
Spaní ve Švédsku 343 km od hranic, nedaleko Laholm N56° 32.602 E12° 58.087
16. den
Laholm – přes Malmö, hranice s Dánskem 138 km, Jízda po Švédsku celkem 481 km.
Průjezd Öresundským mostem, 1x auto = 360 dánských korun (1368 Kč) Hranice – Kodaň 23 km (parkoviště) N55° 41.688 E12° 35.711
Parkování na parkovišti 37 dánských korun (140 Kč) za 3 hodiny
Průjezd mostem Storebaelt (mezi Kodaní a Odense) 235 dánských korun (893 Kč)
Kodaň – hranice s Německem 313 km (hodinové popojíždění po 500 m dlouhé ulici) Jízda po Dánsku celkem 336 km.
Hranice D/N – hranice N/ČR 674 km
Severovýchodně nad Hamburkem, okolo Berlína – Drážďany – na Teplice
17. den
V ranních hodinách dojezd domů.

další cestopisy
Fotoalba
albumimgjkOKkcSZ

Norsko 2014

10.10.2014
Komentáře
0
Řadit podle času | Řadit podle vláken vzestupně sestupně

Při vkládání příspěvku do diskuze jako neregistrovaný uživatel budete mít u vašeho příspěvku zobrazenu IP adresu

:-) :-( ;-) :-P :-D :-[ :-\ =-O :-* 8-) :-$ :-! O:-) :'( :-X :-)) :-| <3 <:-) :-S >:) (((H))) @};-- \o/ (((clap))) :-@